شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

الياف جوت و كاربرد آن در فرش ماشيني

راهنماي خريد فرش كاشان از كارخانه

الياف جوت و كاربرد آن در فرش ماشيني

۱۱ بازديد

فرش جديد افشان،فرش زمينه آبي،فرش جهيزيه عروس،جديد ترين فرش 1500 شانه

يكي از مهم ترين اجزاي تشكيل دهنده فرش ماشيني و دستباف "پود" مي باشد. نخ هاي پود تعدا زيادي را شامل مي شوند ولي يكي از اليافي كه در اين مقاله به ويژگي هاي آن مي پردازيم الياف جوت است.

ويژگي هاي الياف جوت

الياف جوت از گياهي به نام چتايي توليد مي شود. كه ظاهري ساقه اي شكل دارد. به همين دليل در صنعت نساجي اين الياف را در دسته الياف ساقه اي طبقه بندي مي كنند. اين گياه در مناطق گرمسيري رشد مي كند. در كشور هايي همانند هند، پاكستان، بنگلادش و ... اين گياه رشد كرده و براي توليد الياف به كشور هاي ديگر صادر مي شود. طول گياهان جوت به 5 متر رسيده و قطر آن 2 سانتي متر مي باشد. اين گياهان در واقع در كنار رودخانه ها و فضاي پر آب رشد كرده و توسط آب از زمين خارج شده و پس مدت زماني خشك مي شود. ساقه هاي خشك شده جوت به شركت هاي توليد الياف انتقال يافته و شركت هاي توليد كننده براي آن كه ساقه هاي چتايي يا جوت را به الياف تبديل كنند به آن مقدار زيادي روغن مي زنند. شايد برايتان جالب باشد كه به دليل طول بلند الياف جوت از دستگاه هاي ريسندگي الياف بلند استفاده مي شود.
رنگ الياف جوت عموما قهوه اي و زرد مي باشد كه كمي مايل به خاكستري است. به همين دليل رنگ خود را حفظ كرده و به ندرت توسط دستگاه هاي رنگرزي رنگ آن تغيير مي گردد. از لحاظ وزني، وزن آن به الياف شنبه و ويسكوز شباهت بالايي نسبت به ديگر الياف دارد. همچنين رطوبت زيادي را به خود جذب مي كند. نكته ديگر استحكام اين الياف مي باشد كه بالا بوده و در پروژه هايي هم چون توليد فرش ماشيني مورد استفاده قرار مي گيرد. از ديگر كاربرد الياف جوت مي توان به توليد كيسه و گوني اشاره كرد. همچنين از الياف جوت در مواردي مانند توليد پارچه مناسب پرده، رو مبلي و... استفاده مي شود. نخ هاي جوتي كه در صنعت فرش ماشيني ايران به كار برده مي شود تماما وارداتي مي باشد. و با توجه به كشور هاي توليد كننده كشور بنگلادش در رتبه اول واردات نخ جوت به ايران مي باشد.

مزاياي الياف جوت در فرش ماشيني

*افزايش دوام و استحكام در فرش ماشيني كه از جوت به عنوان نخ پود استفاده مي شود.

*كاهش ميزان پارگي در فرش هاي ماشيني

*سفت بودن اين الياف كه در فرش هاي ماشيني مانع از چروك شدن فرش مي شود.

*مقاومت بالا در برابر نفوذ حشرات موذي به بافت فرش، قارچ و كپك در فرش و... در مقايسه با الياف ديگر.

*قيمت ارزان

* اليافي در دسترس در بازار توليد فرش ايران

تنها عيبي كه در الياف جوت مي توان به آن اشاره كرد جذب رطوبت بسيار بالاست كه بايد تا حد ممكن از آن جلوگيري كرد.

فرش كاشان

با توجه به موارد ذكر شده يكي از نخ هاي پود با كيفيت در فرش ماشيني الياف جوت مي باشد. فروشگاه اينترنتي قالي كاشان يكي از معتبر ترين عرضه كنندگان انواع فرش ماشيني در انواع الياف مي باشد. با مراجعه به سايت قالي كاشان تنوع در طرح و رنگ و جنس الياف را ديده و با توجه به سليقه خود محصول مورد پسندتان را خريداري كنيد. ارسال محصولات به سراسر ايران به صورت رايگان مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.